Strona główna PokerStars
Sit & Go - Faza środkowa

Artykuł ten odnosi się do środkowego etapu turniejów Sit & Go - od około czwartego poziomu ciemnych do momentu, gdy w grze pozostaje tylko czterech graczy. Należy pamiętać, że jeśli gra toczy się szybko i już na przestrzeni trzech poziomów ciemnych ilość uczestników zostanie zredukowana do czterech, w ogóle nie ma środkowej fazy turnieju. Jednak sytuacja taka zdarza się rzadko.

Ogólne wytyczne

Im mniej masz żetonów, tym bardziej agresywna powinna być Twoja gra

Kiedy ciemne są wysokie, a Twój stan posiadania spadnie np. poniżej 10DC (DC = duża ciemna), nie możesz długo czekać na karty i musisz obniżyć kategorie, z którymi grasz. Powinieneś przebijać i grać za wszystko z wieloma różnymi kartami, by przemnożyć żetony i przygotować się na fazę bubble.

Nie pozwól, by ciemne wyeliminowały Cię z gry

Unikaj tracenia żetonów przez zrzucanie słabych kart, zwłaszcza, gdy wpłacałeś ciemne. Na tym etapie nie graj pasywnie. Jeśli masz 5DC lub mniej, na dobrej pozycji przebijaj z dowolnymi kartami. Lepiej jest wylecieć z turnieju, walcząc o podwojenie się, niż grać tight i pozwolić się wykończyć przez ciemne.

Jeśli przebijasz o jedną trzecią swoich żetonów, pamiętaj, że nie będziesz już mógł wycofać się z puli

Jeżeli przebijasz o trzecią część swoich żetonów lub więcej, inwestujesz w pulę tyle, że musisz być gotów włożyć też do niej całą resztę. Dlatego zazwyczaj lepiej jest zagrać all-in pre-flop, zamiast ograniczać się do dużego przebicia. Będzie to nie tylko wywieranie presji na przeciwniku, ale także zwiększy swoje szanse podwojenia się (pod warunkiem, że masz mocne karty). Jeśli przebijasz post-flop za jedną trzecią swoich żetonów, musisz robić to z zamiarem postawienia pozostałych w dalszych turach licytacji, nawet jeżeli na stół padną niebezpieczne karty.

Zagranie za wszystko zapewnia, że przeciwnicy nie mogą Cię już przebiciem wypłoszyć z puli.

Jest to oparcie się na sile agresji - jednym z najważniejszych czynników w pokerze No Limit Hold'em. Zagrywając all-in,  zyskujesz dwie możliwości wygrania rozdania. Twój przeciwnik może albo spasować, albo sprawdzić, gdyż i w tym wypadku możesz wygrać, jeśli przy porównaniu kart będziesz lepszy. Dlatego właśnie grać za wszystko możesz ze słabszymi kartami, z którymi byś nie sprawdził. Jeśli Twój przeciwnik zagra all-in, masz do podjęcia trudną decyzję i możesz popełnić błąd, bądź zrzucając lepsze karty, bądź sprawdzając z gorszymi.

Obserwuj, ile żetonów mają przeciwnicy

Ilość posiadanych przez Twoich przeciwników żetonów to jeden z najważniejszych czynników w rozgrywaniu turniejów typu Sit & Go. Powinieneś dążyć do konfrontacji z posiadaczami mniejszej ilości żetonów i unikać gry przeciwko bardziej zasobnym graczom. Ci, którzy mają więcej od Ciebie, mogą wyeliminować Cię z gry, więc będą wywierać presję, przebijając i zmuszając Cię do podejmowania ryzyka. Ubożsi przeciwnicy chętniej spasują, chyba że mają karty, które mogą podwoić ich stan posiadania.

Poprawna gra pre-flop

Scenariusz Pozycja Ponad 10dc Od 10dc do 5dc Poniżej 5dc
Wszyscy przed Tobą pasują Mała ciemna lub rozdający Kategoria 7 Kategoria 8 Kategoria 8
  1 lub 2 miejsca od rozdającego Kategoria 6 Kategoria 7 Kategoria 8
  Wcześniejsza pozycja Kategoria 5 Kategoria 6 Kategoria 7
Jedno sprawdzenie lub więcej Dowolna pozycja Kategoria 4 Kategoria 5 Kategoria 6
Przebicie Dowolna pozycja Kategoria 3 Kategoria 4 Kategoria 5
  • Przykłady:
  1. Przy ciemnych 50/100 masz 1800 żetonów i siedzisz obok rozdającego. Wszyscy pasują, a Ty masz - karty z kategorii 5. Powinieneś przebić do 400.
  2. Przy ciemnych 75/150 masz 1400 żetonów i siedzisz dwa miejsca od rozdającego. Przed Tobą jedna osoba sprawdza, a Ty masz - karty z kategorii 6. Powinieneś spasować, ponieważ z mniej niż 10dc w żetonach, by zagrać za wszystko, gdy ktoś sprawdzi, potrzebujesz kart co najmniej z kategorii 5.
  3. Przy ciemnych 50/100 masz 850 żetonów i siedzisz na pozycji MC (małej ciemnej). Gracz na pozycji cut-off ma więcej żetonów niż Ty i przebija do 250. Masz - karty z kategorii 4. Ponieważ masz mniej niż 10dc, powinieneś zagrać all-in.

Wysokość przebić pre-flop

  • Standardowe przebicie powinno wynosić 4DC.
  • Jeśli masz w żetonach 12DC lub mniej, powinieneś grać all-in.
  • Nigdy nie ograniczaj się do sprawdzenia, chyba że ktoś zagrał all-in.
  • Nigdy nie wyrównuj zakładów (limp).

Decyzja na podstawie pot odds

Jeśli przebijasz (nie wchodząc all-in) i ktoś robi ponowne przebicie, decyzję o sprawdzeniu powinieneś podejmować na podstawie pot odds.

  • Gdy wynoszą one 2,5 do 1 lub więcej, powinieneś sprawdzić z dowolnymi kartami.
  • Gdy wynoszą one 2 do 1 lub więcej, powinieneś sprawdzić z kartami z kategorii 5 lub lepszej.
  • Gdy wynoszą one 1,5 do 1 lub więcej, powinieneś sprawdzić tylko z  kartami z kategorii 4 lub lepszej.
  • Jeśli są one gorsze niż 1,5 do 1, sprawdzaj tylko z kartami z kategorii 3 lub lepszej.
  • Przykłady:
  1. Przy ciemnych 50/100 masz 2000 żetonów i siedzisz na pozycji rozdającego. Wszyscy pasują, a Ty masz - karty z kategorii 5. Przebijasz do 400. Gracz z DC ma 3000 żetonów i przebija do 1500. Twoje pot odds wynoszą 1950 do 1100, czyli są troszkę gorsze niż 2 do 1. Jednak przebicie to praktycznie wymusza na Tobie all-ina, więc możesz to przebicie traktować jak przebicie do 2000. To daje wynik 2450 do 1600 lub 1,5 do 1. Aby móc sprawdzić, musiałbyś mieć karty co najmniej z kategorii 4, więc powinieneś spasować.
  2. Przy ciemnych 75/150 masz 1900 żetonów i siedzisz na pozycji cut-off. Masz 55 i przebijasz do 400. Gracz na DC ma tylko 1100 żetonów i zagrywa all-in. W puli jest już 1575 żetonów, a sprawdzenie będzie Cię kosztować 700. Twoje pot odds wynoszą zatem 1575 do 700 lub 2,2 do 1. Sprawdzenie jest rozsądne przy kartach z kategorii 5, więc powinieneś tak właśnie zagrać.

Gra post-flop w środkowej fazie turnieju

Jeśli w puli nie ma jeszcze wszystkich żetonów, post-flop powinieneś grać agresywnie. Gdy stawiasz pierwszy lub przed Tobą wszyscy czekają, standardowo Twój zakład powinien wynosić 2/3 puli. Jeśli żetonów masz mniej, niż 1,5 raza tyle, ile jest ich w puli, zamiast normalnie stawiać, zagraj all-in.



 

Kiedy jesteś w grze, bo nikt nie przebił, gdy płaciłeś dużą ciemną - przy puli wieloosobowej

  • Stawiaj lub przebijaj ze średnimi gotowymi układami, mocnymi ciągami lub lepszymi kartami. Zagraj all-in na turnie lub gdy zostaniesz przebity. Spasowanie na tej pozycji jest najczęściej błędem. Powinieneś też czekać/sprawdzać ze średnimi ciągami, gdy opłaca Ci się próbować poprawić układ w dalszej części rozdania i gdy sprawdzenie nie będzie Cię kosztować więcej niż 20% Twoich żetonów.
  • Jeśli w dalszej części rozdania poprawi się Twój średni gotowy układ, zagraj za wszytko.
  • Czekaj/spasuj w dowolnej turze licytacji, jeśli kolejne karty Ci nie pomogą.

Kiedy przebijałeś pre-flop - przy grze heads-up:

  • Zazwyczaj będziesz poważnie zaangażowany w pulę z średnim gotowym układem, mocnym ciągiem lub lepszymi kartami. Powinieneś więc postawić, zazwyczaj zagrać all-in. Jeśli ktoś przed Tobą postawi, możesz sprawdzić all-ina lub samemu przebić, stawiając wszystkie swoje żetony.
  • Ze słabym gotowym układem, słabym ciągiem lub lepszym układem postaw, gdy wypowiadasz się pierwszy lub wszyscy przed Tobą zaczekają.
  • Gdy przebijesz i zostaniesz sprawdzony, zagraj na turnie za wszystko, nawet gdy nie poprawi się Twój mocny ciąg, średni gotowy układ lub lepszy układ; a zaczekaj lub zaczekaj/spasuj z każdą inną kartą.
  • Jeśli Twój ciąg lub gotowy układ poprawią się w dowolnej turze licytacji, zagraj all-in.
  • Jeśli zostaniesz przebity, sugeruj się pot odds, jak pokazano powyżej, by określić, czy opłaca się przebić, nie wchodząc all-in.
  • Przy odds 2,5 do 1 lub lepszych, sprawdź/przebij ze słabym lub lepszym gotowym układem i ze średnim lub lepszym ciągiem.
  • Przy odds 3,5 do 1 lub lepszych, sprawdź ze słabym lub lepszym gotowym układem i ze słabym lub lepszym ciągiem.

Kiedy przebijałeś pre-flop - przy puli wieloosobowej:

  • Ze średnimi gotowymi układami, mocnymi ciągami lub lepszymi układami jesteś zaangażowany w pulę i powinieneś stawiać, zazwyczaj all-in. Jeśli ktoś przed Tobą postawi, możesz sprawdzić all-ina lub samemu przebić, stawiając wszystkie swoje żetony.
  • Jeśli masz średni ciąg, powinieneś tylko czekać/sprawdzić, kiedy jest to opłacalne i gdy sprawdzenie nie będzie Cię kosztować więcej niż 20% Twoich żetonów.
  • Z innymi układami czekaj lub spasuj, gdy ktokolwiek postawi na dowolnym etapie licytacji, chyba że opłaci się zagrać inaczej.
  • Jeśli na późniejszych etapach rozdania Twój układ się poprawi do średniego lub lepszego gotowego układu, będziesz zobowiązany do postawienia, zazwyczaj all-in. Jeśli ktoś przed Tobą postawi, sprawdź all-ina lub sam przebij, stawiając wszystkie swoje żetony.
  • Przykłady:
  1. Przy ciemnych 50/100 masz 2100 żetonów i przebijasz do 400 z na pozycji cut off. Gracz z MC ma więcej żetonów niż Ty i sprawdza. Na flopie pojawiają się , dając Ci najwyższą parę z dobrym kickerem. Twój przeciwnik stawia 650 przy puli 900. Masz za dobre karty, by spasować, więc powinieneś zagrać all-in. Sprawdzenie kosztowałoby Cię ponad jedną trzecią Twoich żetonów, więc i tak nie mógłbyś się później wycofać z rozdania.
  2. Przy ciemnych 50/100 masz 1900 żetonów i z pozycji rozdającego przebijasz do 400 z na ręce. Gracz z DC ma 1100 i sprawdza. Na flopie pojawiają się , w puli jest 850 żetonów i gracz z DC zagrywa za swoje ostatnie 700 żetonów. Masz średnią parę i odds lepsze niż 2 do 1, więc powinieneś sprawdzić.
  3. Przy ciemnych 50/100 masz 2900 żetonów. Przebijasz do 400 z , siedząc obok gracza z pozycji cut off. Rozdający, który ma więcej żetonów niż Ty, sprawdza DC. Na flopie pojawiają się , dając Ci ciąg do najwyższego pokera przez środek, masz też kartę wyższą od kart na stole. Gracz z DC stawia 600 przy puli wynoszącej 1250. Ze swoim mocnym ciągiem zagraj za wszystko. Pula już jest wysoka, a sporo kart może Ci jeszcze pomóc.

Podsumowanie

  • Im mniej masz żetonów, tym bardziej agresywna powinna być Twoja gra.
  • Nie pozwól, by wykończyły Cię zakłady w ciemno.
  • Jeśli masz przebić o jedną trzecią swoich żetonów, nie będziesz mógł wycofać się z rozdania.
  • Zagranie za wszystko zapewnia, że przeciwnicy nie mogą Cię już przebiciem wypłoszyć z puli.
  • Obserwuj ilość żetonów przeciwników.
  • Pre-flop przy podejmowaniu decyzji bierz pod uwagę swoją pozycję, zagrania poprzedników i ilość posiadanych żetonów.
  • Sprawdzanie ponownego przebicia pre-flop uzależniaj od swoich kart i pot odds.
  • Standardowe przebicie pre-flop powinno wynosić 4DC.
  • Przed flopem nigdy nie ograniczaj się do sprawdzenia, chyba że ktoś zagrał all-in.
  • Post-flop graj, uwzględniając kategorię układu, wielkość puli i liczbę przeciwników

X Informacje o plikach cookie

Żeby lepiej korzystało Ci się z naszej strony, na Twoim komputerze umieszczamy pliki cookie. Ustawienia tych plików możesz zmienić w dowolnym momencie. Jeśli tego nie zrobisz, uznamy, że wyrażasz zgodę na ich przechowywanie.