Strona główna PokerStars
Sit & Go - Faza początkowa

Ogólne wytyczne


Na początku graj super-tight!

Ta prosta rada powinna stanowić podstawę Twojej strategii na pierwsze trzy poziomy ciemnych. Większość Twoich przeciwników w turniejach Sit & Go na mikro stawkach będzie grać zbyt często (loose) i oglądać zbyt wiele flopów ze słabymi kartami i nierozsądnie sprawdzać zakłady po flopie.

Aby wykorzystać tę słabość, powinieneś na tym etapie brać udział w niewielu rozdaniach. Zakłady w ciemno są zbyt niskie, by warto było o nie walczyć, a bez mocnych kart nie warto ryzykować szybkiego odpadnięcia z gry. Pozwól innym eliminować się nawzajem – nie jest bardzo istotne, że nie zgromadzisz wielu żetonów.

Nie blefuj!

Zbyt często zostaniesz sprawdzony… przeciwnicy za często sprawdzają… stale to sobie powtarzaj. Kiedy Twoi przeciwnicy grają przesadnie loose, powetujesz sobie czekanie na lepsze karty, kiedy będziesz stawiać, gdy je dostaniesz. W takiej sytuacji blefowanie się nie opłaca. Unikaj go.

Nie stosuj "slow play"!

W grze przy wirtualnych stołach nie zalecamy stosowania taktyk "slow play" lub "check-raise" (gracz najpierw czeka, licząc na to, że przeciwnik postawi, a potem go przebija). Jeśli masz A-A, a na flopie pojawią się A-Q-8, nie czekaj, by przebić cudzy zakład, ani też nie ograniczaj się do sprawdzania cudzych zakładów (flat call). Stawiaj i przebijaj, a będziesz mógł się śmiać, gdy przeciwnik sprawdzi z Q-J. Jedyny wyjątek powinny stanowić rzadkie przypadki, gdy na flopie trafisz czwórkę lub pokera. W takiej sytuacji możesz zastosować slow play i zaczekać na flopie, ale postaraj się sprawić, by na turnie lub riverze wszystkie Twoje żetony znalazły się w puli.

Uważaj na "check-raise"!

W turniejach Sit & Go na najniższe stawki zagranie check-raise prawie zawsze oznacza wysoki układ, zwykle co najmniej dwie pary. Jeśli sam nie masz wysokich dwóch par (A-K do A-K-7 na flopie) lub czegoś lepszego, zawsze po zagraniu check-raise zrzucaj karty. Przy A-K do K-J-4 ze stołu spasuj, gdy zauważysz taką taktykę u przeciwnika. Lepsi gracze mogą w ten sposób blefować z kartami w rodzaju QT, jednak rzadko w turniejach o niskim wpisowym. Najlepiej po prostu spasuj.

Bądź czujny!

Jak grają Twoi przeciwnicy? Czy często sprawdzają? Czy chętnie przebijają? Czy po flopie rozgrywają słabe ciągi? Czy blefując, dużo stawiają? Kiedy trafią na flopie seta lub trójkę (trips), jak je rozgrywają? Czy raczej stawiają, grają check-raise, czy po prostu czekają i sprawdzają? Rób notatki na temat gry przeciwników. Nie będzie to czas stracony.


Dobra gra przed flopem

Podstawy gry pre-flop
Kategorie kart początkowych wyszczególniliśmy w pierwszym artykule z tej serii.

Kategoria Brak wcześniejszego przebicia Brak wcześniejszego przebicia Po przebiciu
  Button lub Cut-Off Dowolna inna pozycja Dowolna pozycja
Kategoria 1 Przebicie Przebicie Ponowne przeb.
Kategoria 2 Przebicie Przebicie Ponowne przeb.
Kategoria 3 Przebicie Pas Pas
Kategoria 4 Przebicie Pas Pas
Kategoria 5 lub gorsza Pas Pas Pas

Wysokość przebicia przed flopem:
  • Jeśli pierwszy wkładasz żetony do puli, zrób przebicie w wysokości czterech dużych ciemnych.
  • Jeśli poprzednicy tylko sprawdzili, dodaj do przebicia jedną dużą ciemną na każdego sprawdzającego.
  • Jeśli przebicie wyniosłoby co najmniej 1/3 Twoich żetonów, raczej zagraj all-in.
  • Jeśli ktoś przed Tobą przebił, Twoje ponowne przebicie powinno być 4 razy wyższe niż jego zakład.

Przykłady:
  1. Ciemne 15/30, Ty masz 1500 i ; siedzisz na pozycji rozdającego (button). Dwóch graczy przed Tobą sprawdza. Powinieneś w tej sytuacji przebić do 180 (4dc+1 za każdego sprawdzającego) - z kartami z 4 kategorii.
  2. Ciemne 15/30, Ty zagrywasz pierwszy z . Masz 1400 żetonów. Przebij do 120.
  3. Ciemne 25/50, a Ty na pozycji rozdającego masz i 1000 żetonów. Trzy osoby przed Tobą sprawdzają. Normalnie przebiłbyś do 350 (4dc+1 za każdego sprawdzającego), ale ponieważ zakład ten przekraczałby 1/3 Twoich żetonów, powinieneś zagrać za wszystko.
  4. Ciemne 10/20, a Ty na pozycji małej ciemnej masz i 1500 żetonów. Ktoś przebija do 80. Powinieneś zrobić ponowne przebicie do 320.
Zaawansowane strategie pre-flop:

Kiedy już zdobędziesz trochę doświadczenia w stosowaniu naszych podstawowych zaleceń odnośnie gry przed flopem i oswoisz się z kategoriami kart, możesz zacząć dodawać elementy bardziej zaawansowanej strategii gry pre-flop. Jest to chyba najbardziej skomplikowany fragment  całej tej serii artykułów, więc zalecamy uważne zapoznanie się z materiałem:

W niektórych sytuacjach możesz przed flopem tylko sprawdzić (flat call). Jeśli nikt przed Tobą nie dopłacił do puli, graj tak jak wcześniej, przebijając, z kartami z kategorii 1 i 2, a na końcowych pozycjach także z 3 i 4. Możesz jednak czasem sprawdzić z niskimi parami na ręce.

Zasada "od 2 do 10": Jest to reguła, która wskazuje początkującym, iloma z posiadanych żetonów można zaryzykować, przebijając lub sprawdzając przebicie z parą na ręce. Kiedy Twoje karty początkowe mieszczą się w przedziale od do , powinieneś sprawdzać lub przebijać do kwoty stanowiącej taki procent Twoich żetonów, ile wynosi wartość posiadanych kart:
2% przy ; 3% przy ; 4% przy , 5% przy ; 6% przy ; 7% przy ; 8% przy ; 9% przy i 10% przy .
Jest to praktyczna i precyzyjna wskazówka, przydatna w sytuacjach, które pojawiają się w każdej grze. Wyższe pary, począwszy od J-J, różnią się od swoich niższych kuzynów. Niskie pary zwykle potrzebują pomocy ze stołu, by zapewnić Ci wygraną. Wysokie często wygrywają bez dodatkowego wsparcia, więc jeśli zostałeś przebity, powinieneś zrobić ponowne przebicie lub nawet zagrać all-in. Decyzja powinna być uzależniona od takich czynników, jak Twoja pozycja, ilość żetonów Twoich i przeciwników, fakt, czy gracz, który wcześniej przebił, jest pasywny czy agresywny, a także od innych zebranych informacji.
Stosując się do zasady "od 2 do 10", zawsze otwieraj licytację standardowym zakładem w wysokości 4 dużych ciemnych, jeśli masz dość żetonów. W przeciwnym wypadku po prostu wyrównaj dużą ciemną (limp in). Na przykład, przy ciemnych 15/30 i 1400 żetonów przebij do 120 z , ale z tylko sprawdź za 30, a z spasuj.
Jeśli z parą na ręce sprawdzisz przed flopem, po flopie zaczekaj lub spasuj, jeśli nie trafisz seta lub jeśli Twoja para nie jest wyższa od kart na stole (overpair). Overpair jest lepsza niż trafienie na flopie najwyższej pary, jednak nadal nie daje stabilnej przewagi. Rozgrywaj ją tak, jak najwyższą parę z najwyższym kickerem. Z parą wyższą od kart ze stołu nie rób ponownego przebicie (re-raise). Jeśli postawisz i zostaniesz przebity, po prostu sprawdź i ponownie oceń sytuację po turnie. W takiej sytuacji szczególnie przydatna okazuje się wcześniejsza obserwacja gry przeciwników. Sądzisz, że oponent Cię pokona? A jakie są Twoje pot odds? Czy masz dobrą, czy złą pozycję przy stole? Odpowiedzi na te pytania będą miały wpływ na to, jak powinieneś dalej rozgrywać to rozdanie.
Set to bardzo dobry układ i może zdezorientować przeciwników, zwłaszcza, gdy ktoś inny przebił przed flopem. Najlepsza sytuacja dla seta to taka, gdy sprawdzisz czyjeś przebicie przed flopem z kartami w rodzaju , a potem na flopie pojawią się karty lub podobne. Ty trafiłeś seta, a przeciwnik prawdopodobnie ma najwyższą parę. W takim rozdaniu masz szanse wyciągnięcia od oponenta wszystkich żetonów.
Z setem Twoim celem generalnie będzie wprowadzenie do puli jak największej ilości żetonów. Jeśli byłeś ostatnim przebijającym przed flopem lub jeśli nikt nie przebijał, powinieneś z setem na flopie zawsze stawiać. Nie stosuj taktyki "slow play". Jeśli ktoś inny przebił, a Ty sprawdziłeś, istnieje wiele sposobów na zwiększenie puli. Bez pozycji najlepiej będzie na flopie postawić, jeśli na stole pojawił się as lub król, i liczyć na przebicie. Jeśli na flopie pojawią się tylko niskie karty, prawdopodobnie lepsza będzie taktyka "check-raise". Inna możliwość to zaczekać, a potem sprawdzić, jednak wiąże się to z większym ryzykiem, że pozwoli się przeciwnikowi dobrać do lepszego układu. Jeśli siedzisz na dobrej pozycji, powinieneś postawić, jeśli przeciwnik zaczeka, a gdy postawi - przebić go.
W żadnym takim przypadku po flopie nie powinno się stosować taktyki "slow play"; zawsze stawiaj na turnie, a zazwyczaj także na riverze. Jeśli river tworzy szczególnie niebezpieczną sytuację - z możliwymi stritami i/lub kolorami (np. ) - nie stawiaj na swojego seta, a jeśli przeciwnik postawi, dobrze przemyśl, czy warto sprawdzić. Bierz pod uwagę pot odds i wcześniejsze zagrania oponenta. Jakie są szanse, że uzyskał lepszy układ?

Przykłady:
  1. Ciemne wynoszą 10/20, a Ty masz 1300 żetonów z . Dwóch graczy przed Tobą sprawdza. Ty również, a po Tobie rozdający. Gdybyś miał TT, przebiłbyś do 120, ponieważ to mniej niż 10% Twoich żetonów.
  2. Ciemne wynoszą 15/30, a Ty masz 1600 żetonów z . Gracz z 1800 żetonów przebija do 120. Ty na pozycji dużej ciemnej, by sprawdzić, musisz dopłacić jeszcze 90. Sprawdzasz, ponieważ jest to mniej niż 6% Twoich żetonów. Na flopie pojawiają się . Spróbuj zagrać "check-raise". Postaw na turnie - bez względu na to, co dojdzie. Jeśli jednak na flopie pojawia się , postaw po flopie pierwszy, licząc na to, że przeciwnik przebije. Nigdy nie obawiaj się, że oponent może mieć wyższego seta. Jeśli się to zdarzy, a czasem się zdarza, będzie to tak rzadka sytuacja, że nie warto jej uwzględniać w ogólnej taktyce gry.
Podstawy gry post-flop w początkowej fazie turnieju:

Poniżej znajdziesz kilka prostych wskazówek odnoszących się do różnych sytuacji w grze i kategorii układów:

Pule wieloosobowe (dwóch lub więcej przeciwników):
  • Stawiaj zakłady i rób przebicia tylko w wysokości puli, nie mniejsze i nie większe.
  • Wszystkie swoje żetony inwestuj tylko w mocne gotowe układy (kategorie układów zdefiniowaliśmy w pierwszym artykule z tej serii).
  • Generalnie kontroluj wielkość puli na flopie. Im większa pula, tym bardziej warto o nią walczyć, gdyż ryzyko bardziej się opłaci.
  • Rozgrywaj mocne gotowe układy ostro, by je chronić i zwiększaj wartość zakładami i przebiciami w wysokości puli, ponieważ im więcej przeciwników pozostanie w grze, tym większe prawdopodobieństwo, że któryś z nich, słabszy na flopie, trafi lepszy układ w późniejszych etapach rozdania.
  • Przy średnich gotowych układach możesz na tym etapie licytacji grać przeciw jednej, góra dwóm osobom, pamiętając, że im więcej przeciwników, tym bardziej jest prawdopodobne, że któryś ma wyższy układ.
  • Przy innych gotowych układach, dopóki Twój układ się nie poprawi, stosuj taktykę "check/fold".
  • Z ciągami graj pasywnie.
  • Czekaj lub sprawdzaj rozsądnej wysokości zakłady, gdy masz średni lub mocny ciąg (draw), ale nie sprawdzaj bardzo wysokich  zakładów, które poważnie uszczuplą Twoje żetony, gdy masz jedynie ciąg.
  • Za słabymi ciągami stosuj zasadę "check/fold", chyba że trafisz na zakład w rodzaju 20 żetonów, gdy w puli jest ich 300 - wtedy sprawdź, licząc na poprawienie układu.
  • Jeśli na flopie wszyscy zaczekają, a Tobie uda się uzyskać mocny gotowy układ w późniejszych etapach rozdania, możesz inwestować w grę wszystkie swoje żetony, chyba że na stole pojawią się wyjątkowo groźne karty, jak cztery karty do strita lub koloru.
  • Jeśli Twój zakład wyniósłby co najmniej 1/3 Twoich żetonów, lepiej zagraj za wszystko.
  • Za każdym razem, gdy postawisz lub sprawdzisz zakład w wysokości 1/3 Twoich żetonów, podejmujesz nieodwracalną walkę o pulę. Oznacza to, że zainwestowałeś za dużo żetonów, by spasować, i zazwyczaj będziesz musiał na turnie lub riverze włożyć do puli resztę swoich żetonów.
Pule dwuosobowe (tylko jeden przeciwnik):
  • Generalnie stosuj te same zasady, które przy pulach wieloosobowych.
  • Dodatkowo rozgrywaj agresywnie mocne ciągi, stawiając i przebijając na flopie, ponieważ szanse na uzyskanie żądanego układu są spore.
  • Średnie gotowe układy są w grze jeden na jednego wystarczająco dobre, by dwukrotnie z nimi postawić: na flopie i na turnie lub na flopie i riverze.

Przykłady:

  1. Masz i przed flopem przebijasz do 150. Gracze na pozycjach rozdającego i dużej ciemnej sprawdzają. Na flopie pojawiają się , a w puli jest 465 żetonów. Gracz z dużej ciemnej czeka. Też powinieneś zaczekać. Jeśli rozdający postawi, spasuj. Jeśli zaczeka, na turnie zrób to samo: zaczekaj, a jeśli ktoś postawi, spasuj, chyba że na stole pojawi się as lub król. Jeśli stanie się to na turnie, postaw za wysokość puli. Jeśli zakład ten przekroczyłby 1/3 Twoich żetonów lub więcej, zagraj all-in.
  2. Masz , a na flopie pojawiają się . W puli jest 200 żetonów, a Ty i Twój przeciwnik macie po ok. 1400 żetonów. On stawia 100, zwiększając pulę do 300 żetonów. Normalnie przebiłbyś za wysokość puli - do 500. Musisz jednak dołożyć 400, nie 300, ponieważ 100 żetonów, które stanowią sprawdzenie poprzedniego zakładu, liczone jest na poczet aktualnej puli. Jednak 500 to więcej niż 1/3 Twojego stanu posiadania, więc po tym zakładzie nie będziesz się już mógł wycofać z puli. Dlatego też lepiej będzie od razu zagrać za wszystko.
  3. Masz , a na flopie pojawiają się . Pula znów wynosi 200, a Ty i przeciwnik macie po ok. 1400 żetonów. Tym razem Ty zagrywasz pierwszy. Powinieneś zaczekać, a jeśli przeciwnik postawi, zrzucić karty.
  4. Masz , a na flopie pojawiają się . W puli jest 330 żetonów. Jeden z przeciwników czeka, a Ty stawiasz 330. On sprawdza. W puli jest obecnie 990 żetonów, a Wy macie jeszcze po ok. 1000. Na turnie na stół pada . Przeciwnik stawia 400. Powinieneś zagrać all-in.
Zaawansowana strategia gry post-flop - zagranie kontynuacyjne

Teraz możesz sobie pozwolić na blef – jeśli przebiłeś pre-flop, a flop Ci nie sprzyja. Strategię tę nazywamy zagraniem kontynuacyjnym (continuation bet lub c-bet). Postawienie na flopie jest konsekwencją demonstracji siły, którą zaprezentowałeś w pierwszej turze licytacji. Gracz, który przebija, najprawdopodobniej ma lepsze karty, niż ten, który sprawdza, więc jeśli żadnemu graczowi flop nie pomógł, co zdarza się dość często, ten kto przebijał przed flopem, stawiając, prawdopodobnie zgarnie pulę. Jeśli na flopie zobaczysz , możesz postawić nawet z kartami w rodzaju . Ponieważ przebiłeś pre-flop, Twoi przeciwnicy prawdopodobnie będą podejrzewać, że masz , i spasują. Jeśli na flopie zobaczysz , też mogą spasować, obawiając się u Ciebie wyższej pary lub przynajmniej dwóch kart wyższych niż ich własne. Zakłady kontynuacyjne możesz też stosować, jeśli masz na ręce parę, a na stole pojawi się co najmniej jedna karta wyższa od Twoich. Jeśli przebijasz z , możesz kontynuować stawianie, jeśli na stole zobaczysz .

To jedyna sytuacja, w której zalecamy blefowanie. Jeśli nie trafisz właściwych kart na flopie i Twój zakład kontynuacyjny zostanie przebity, po prostu spasuj. Jeśli zostanie sprawdzony, na turnie zaczekaj i po zakładzie spasuj, jeśli nie dojdzie Ci właściwa karta. Jeżeli planowałeś c-bet, ale ktoś postawił przed Tobą, zrzuć karty. Zakład kontynuacyjny zalecamy w następujących okolicznościach:

Jeśli przed flopem sprawdziła Cię jedna osoba:
Zawsze zastosuj c-bet.

Jeśli przed flopem sprawdziły Cię dwie osoby:
Jeśli wypowiadasz się ostatni, zawsze zastosuj c-bet, gdy przeciwnicy zaczekają.
Jeśli wypowiadasz się pierwszy lub drugi, zastosuj c-bet, jeśli na flopie zobaczysz asa, króla, parę lub trójkę (układ).
Jeśli wypowiadasz się ostatni i masz słaby, średni lub mocny draw, nie stosuj c-bet, czekaj na uzyskanie układu w kolejnych turach licytacji i stosuj wskazówki zawarte w podstawach gry post-flop.

Jeśli przed flopem zostałeś sprawdzony przez trzy osoby lub więcej:
Nie stosuj c-bet.

Pamiętaj, by zakłady kontynuacyjne miały wysokość puli, tak jak zakłady z mocnym gotowym układem, by nie dawać przeciwnikom żadnych wskazówek odnośnie wartości posiadanych kart.

Przykłady:

Przebijasz z i dwie osoby Cię sprawdzają.
Zastosuj c-bet przy takich flopach:
Nie stosuj c-bet przy takich flopach:

Podsumowanie

  • Graj super-tight pre-flop.
  • Nie blefuj.
  • Nie stosuj "slow play".
  • Uważaj na zagrania "check-raise".
  • Bądź czujny.
  • Rób przebicia i ponowne przebicia pre-flop z kartami z kategorii 2 z dowolnej pozycji.
  • Przebijaj z kartami z kategorii 3-4 z pozycji cut-off i button.
  • W dogodnych okolicznościach stosuj przed flopem zasadę "od 2 do 10".
  • Po flopie dostosuj swoją grę (wg naszych wskazówek) do wartości posiadanego układu, wielkości puli i liczby przeciwników.
  • Jeśli musiałbyś postawić więcej niż 1/3 aktualnej ilości swoich żetonów, zagraj all-in.
  • W dogodnych warunkach w grze post-flop zastosuj zakład kontynuacyjny.

X Informacje o plikach cookie

Żeby lepiej korzystało Ci się z naszej strony, na Twoim komputerze umieszczamy pliki cookie. Ustawienia tych plików możesz zmienić w dowolnym momencie. Jeśli tego nie zrobisz, uznamy, że wyrażasz zgodę na ich przechowywanie.