Strona główna PokerStars
Limit Hold'em - flop

Flop to decydujący etap każdego rozdania. Na stole pojawiają się trzy karty wspólne i po raz pierwszy można już utworzyć ze swoimi kartami 5-kartowy układ. W tym momencie wartość Twoich rąk startowych może się drastycznie zmienić. Nawet jeśli po wpłaceniu dużego zakładu w ciemno otrzymałeś słabe , może okazać się, że masz bardzo dobry układ, gdy na stół padną , dając Ci trójkę siódemek. Lub też przeciwnie, możesz mieć na ręce , które tracą na wartości, gdy flop przyniesie i pozostaniesz z parą dam i asem jako kartą dodatkową, podczas gdy Twoim przeciwnikom wystarcza lub , by mieć lepszy układ. Dlatego tak ważnym jest, by na tym etapie ponownie przeanalizować swoją sytuację i przemodelować strategię pod kątem nowych okoliczności. Jak to zrobić i na co jeszcze zwrócić uwagę, dowiesz się z poniższego artykułu.

Ocena układu i strategie

Przydatne w grze może być podzielenie układów, które możesz otrzymać na flopie, na określone kategorie. Ważne jest rozróżnienie układów gotowych i ciągów (ang. draw), które wymagają uzupełnienia. Jeśli masz co najmniej parę, a zatem realną szansę na wygranie rozdania, jest to gotowy układ. Jeśli Twoje karty nie tworzą jeszcze konkretnego układu, ale potencjalnie dobrze rokują i mogą go uzyskać później, mamy do czynienia z drawem.

  • Przykład gotowego układu:

Na ręce masz , a na flopie pojawiają się . Twój gotowy układ to , czyli para króli z asem jako kartą dodatkową (kickerem).

  • Przykład ciągu:

Na ręce masz , a na flopie pojawiają się . Ponieważ na tym etapie masz już cztery trefle () i tylko jednego Ci brakuje do uzyskania koloru, a na stole pojawią się jeszcze dwie karty.

Dobre i bardzo dobre gotowe układy

W tej kategorii znajdą się: najwyższe pary (np. para dam lub wyższa) z wysokim kickerem, pary na ręce wyższe od kart na stole (np. lub wyższa), dwie pary i wszystkie wyższe układy. Jeśli zyskasz taki układ, prawie zawsze powinieneś z nim postawić lub przebić, a pasować tylko w wyjątkowych sytuacjach.

  • Przykład:

Masz na ręce na środkowej pozycji i przebijasz. Sprawdza Cię tylko gracz na pozycji rozdającego. Na flopie pojawiają się , co oznacza, że masz najwyższą parę z najlepszym możliwym kickerem. Ponieważ jest to mocny gotowy układ (), stawiasz. Twój przeciwnik przebija. Twoje karty pozwalają na ponowne przebicie.

Przeciętne gotowe układy

W tej kategorii znajdują się: najwyższe pary bez mocnego kickera, niewysokie pary na ręce wyższe od kart na stole (pary niższe niż  , ale wciąż wyższe niż karty na flopie), a także wszelkie inne pary.

Jeśli masz któryś z lepszych układów z tej kategorii (najwyższe pary i pary na ręce), zazwyczaj powinieneś postawić tylko raz, ale być ostrożnym, gdy zostaniesz przebity. Zazwyczaj najlepiej jest z nimi zaczekać. Możesz też sprawdzić, jeśli przeciwnik postawi. Gdyby jednak Twój zakład został przebity, raczej powinieneś sprawdzić.

  • Przykład I:

Siedząc na pozycji rozdającego, masz na ręce . Gracz na środkowej pozycji sprawdza. Ty również, a także gracze od małego i dużego zakładu w ciemno. Na flopie pojawiają się , dając Ci najwyższą parę. Wszyscy trzej przeciwnicy czekają. Sugeruje to, że prawdopodobnie żaden z nich nie ma naprawdę dobrego układu. A zatem, Twoja pozycja jest dość dobra, by postawić. Jednak, ku Twojemu zaskoczeniu, gracz z pozycji małej ciemnej przebija. Dwaj pozostali przeciwnicy pasują. W tej sytuacji powinieneś być bardzo ostrożny i tylko sprawdzić.

  • Przykład II:

Wpłacasz duży zakład w ciemno i dostajesz . Dwóch graczy na środkowych pozycjach sprawdza, Ty czekasz. Na flopie pojawiają się . Ze swoją parą ósemek czekasz, kolejny gracz stawia, a drugi z przeciwników pasuje. Zakład Twojego przeciwnika sugeruje, że flop mu sprzyja. Może też jednak mieć parę niższą niż Twoja lub ciąg. Powinieneś zatem być czujny. W tej sytuacji warto tylko sprawdzić i zobaczyć, co wydarzy się w dalszej części rozdania.

  • Przykład III:

Na przedostatnim miejscu przy stole (ang. cut-off) masz . Gracz na początkowej pozycji sprawdza, Ty również. Gracze na pozycji rozdającego i małej ciemnej pasują, a gracz od dużej ciemnej czeka. Na flopie pojawiają się . Gracz, który wpłacił dużą ciemną, czeka, a przeciwnik z początkowej pozycji stawia. W tej chwili Twoja sytuacja jest znacznie gorsza, niż w poprzednim przykładzie. Po pierwsze, Twoja para jest dużo niższa, a po drugie, tylko dwie karty mogą poprawić Twój układ ( i ). Najlepiej więc na tym etapie spasować.

Dobre i bardzo dobre ciągi

W tej kategorii znajdują się: drawy do koloru, drawy do strita na dwie strony i połączenia obu tych ciągów. Te ostatnie składać się mogą z dwóch ciągów lub więcej (przykład I) lub pary i ciągu (przykład II).

  • Przykład I:

do na flopie. W tej sytuacji masz draw do koloru i , czyli ciąg do strita przez środek (ang. gutshot straight draw). Masz też dodatkowo dwie karty wyższe od kart na stole, co daje Ci szansę na uzyskanie najwyższej pary na turnie lub riverze.

  • Przykład II:

do na flopie. Tym razem masz ciąg do koloru i parę ósemek. Nawet jeśli para ta nie jest w tej chwili najlepsza, możesz jeszcze liczyć na trójkę lub dwie pary.

Jako ogólną wytyczną należy potraktować wskazanie, by draw tworzyły obie z kart z ręki. Jeśli na stole leżą trzy karty do strita lub koloru, ciąg znacznie traci na wartości. W takiej sytuacji każdy z Twoich przeciwników może również wykorzystać te karty, by uzyskać wyższy układ.

Mocne, rozbudowane ciągi często są lepsze niż gotowe układy. w ponad 50% przypadków wygra z przy flopie , ponieważ na stół często padnie jeszcze któraś z następujących kart: , , , lub . A każda z nich daje przewagę , tworząc kolor, strita lub najwyższą parę. Oznacza to, że takie układy najlepiej rozgrywać ekstremalnie agresywnie, najczęściej stawiając lub przebijając. Jeśli niektórzy z Twoich przeciwników spasują, szanse na wygraną rosną, a rozdanie może zakończyć się bez porównania kart (gdy wszyscy przeciwnicy zrzucą karty).

  • Przykład:

Na pozycji rozdającego masz . Gracz na początkowej pozycji sprawdza, a Ty przebijasz. Gracz od dużej ciemnej i przeciwnik z początkowej pozycji sprawdzają. Na flopie pojawiają się . Gracz, który wpłacał duży zakład w ciemno, stawia, a drugi z przeciwników sprawdza. Co prawda nie masz nawet pary, jednak masz draw do najwyższego koloru, draw do strita przez środek ( na turnie lub riverze dałaby Ci strita), a Twoje karty są wyższe od kart ze stołu. Oznacza to, że aż 18 kart da Ci co najmniej najwyższą parę. Masz, zatem, naprawdę spore szanse na wygraną, więc powinieneś przebić.

Jeśli, natomiast, masz niski ciąg do koloru lub strita, a na stole leżą dwie karty w tym samym kolorze, powinieneś uważać. Sam możesz postawić, jednak przebijania nie polecamy.

  • Przykład:

Siedzisz na pozycji rozdającego i masz . Gracz na środkowej pozycji sprawdza, Ty też sprawdzasz, mała ciemna pasuje, a gracz od dużej ciemnej czeka. Na flopie pojawiają się . Gracz, który wpłacał duży zakład w ciemno, czeka, a drugi z przeciwników stawia. Jeśli trafisz kolor, powinieneś wygrać, jeśli jednak nie będziesz mieć tyle szczęścia, nie masz wielu możliwości na wygranie tego rozdania. Dlatego też lepiej tylko sprawdzić. Spasowanie nie wchodzi w grę, ponieważ szanse na trafienie koloru wynoszą aż 33%.

Średnie ciągi

W tej kategorii znajdują się: drawy do strita przez środek, karty wyższe od kart na stole i kombinacje obu układów, a także drawy do strita na dwie strony, gdy na ręce masz tylko jedną z kart ciągu (np. przy flopie ) oraz ciągi do koloru, gdy na ręce masz tylko jedną z kart i jest to co najmniej .

Niektóre karty z tej kategorii mogą być dość dobre, np. przy flopie . Połączenie kart wyższych od stołu, ciągu do strita przez środek i trzech kart w tym samym kolorze to przyzwoity układ. Jednak zazwyczaj ze średnim drawem powinno się zaczekać lub spasować.

  • Przykład:

Na pozycji dużej ciemnej masz . Gracz na pozycji rozdającego przebija, gracz z małej ciemnej pasuje, a Ty sprawdzasz. Na flopie pojawiają się . Nie jest to zbyt dobra sytuacja, więc czekasz. Przeciwnik stawia. Pomóc Ci mogą tylko cztery karty (cztery króle), dając strita, więc szansa na wygraną jest mała. Zrzucasz karty.

Słabe karty i słabe ciągi

W tej kategorii znajdują się: wszystkie układy kart, które nie trafiły do wymienionych powyżej grup. Znajdą się tu też drawy do koloru, gdy trzy karty w tym samym kolorze leżą na stole, a Ty na ręce masz tylko niską kartę do tego koloru ( lub niższą). Układy te są bezwartościowe, więc powinno się z nimi czekać lub pasować.

Inne istotne czynniki

Aby dokonać właściwej oceny sytuacji, uwzględnić należy nie tylko posiadany układ. W tej części artykułu zajmiemy się innymi ważnymi czynnikami.

Układ kart na stole

Flopy można podzielić na dwa rodzaje: niebezpieczne ("wet") i bezpieczne (często zwane "dry"). Ten pierwszy daje Tobie i Twoim przeciwnikom dużo możliwości utworzenia mocnego układu lub ciągu. Natomiast przy flopie "dry" prawdopodobieństwo, że przeciwnikowi trafi się dobry układ, jest niewielkie.

Niebezpieczne jest pojawienie się na flopie wysokich kart ( jest w zasadzie zawsze groźny, chyba że Ty również masz asa), kart o zbliżonej wartości lub w tym samym kolorze. Natomiast bezpieczny flop to taki, który składa się z niskich kart, które nie mają zbliżonych wartości, w trzech różnych kolorach, pary, a także kombinacje jednej wysokiej ( lub ) i dwóch niskich kart.

  • Przykład flopu wet:

. Trzy karty po kolei, dość wysokie, możliwy też draw do koloru.

  • Przykład flopu średnio niebezpiecznego:

. Dwie raczej wysokie karty o zbliżonej wartości, ale każda w innym kolorze.

  • Przykład flopu dry:

. Tylko jedna wysoka karta, spora różnica wysokości poszczególnych kart, każda w innym kolorze.

Im flop bardziej niebezpieczny, tym większe prawdopodobieństwo, że któryś z Twoich przeciwników ma mocny układ. Przy flopach nieszkodliwych żaden z przeciwników raczej nie może mieć świetnego układu. W takiej sytuacji układ wyższy niż para rzadko się trafi.

Liczba przeciwników

Im więcej osób bierze udział w rozdaniu, tym bardziej prawdopodobne, że co najmniej jeden z nich ma mocny układ. Z tego powodu powinieneś grać bardziej ostrożnie z średnimi lub dobrymi gotowymi układami. Środkowa para, która często wystarczy, by pokonać pojedynczego przeciwnika, przy trzech lub więcej nadaje się raczej do zaczekania lub zrzucenia. Przy bardzo mocnych gotowych układach (co najmniej set) nie musisz się tak obawiać i więcej przeciwników może znacznie podnieść Twój zysk, zwiększając wysokość puli. Jeśli masz draw, który może dać Ci bardzo mocny układ, również większa liczba przeciwników będzie dla Ciebie lepsza, ponieważ w razie wygranej zgarniesz większą pulę. A jeśli nie uda Ci się uzupełnić ciągu, prawie zawsze przegrasz - bez względu na liczbę przeciwników.

  • Przykład I:

Na pozycji dużej ciemnej masz . Pięciu graczy sprawdza, gracz od małej ciemnej pasuje, a Ty czekasz. Flop: . Przy jednym lub dwóch przeciwnikach powinieneś postawić, jednak przy tak wielu graczach prawdopodobieństwo, że ktoś jeszcze ma , ale z wyższą kartą dodatkową, lub lepszy układ, jest spore. Dlatego właśnie lepiej będzie zaczekać. Następny gracz stawia, dwaj kolejni sprawdzają, a dwaj ostatni pasują. W tym momencie, ponieważ ktoś postawił i aż dwóch przeciwników sprawdziło ten zakład, możliwość, że któryś z nich ma lepszy układ niż Ty, staje się jeszcze bardziej realna. I nawet jeśli teraz masz jeszcze przewagę, w większości przypadków przegrasz z posiadaczmi ciągów. A zatem - pasujesz.

  • Przykład II:

Na pozycji rozdającego masz . Trzech graczy przed Tobą sprawdza, gracz od małej ciemnej pasuje, a gracz, który wpłacał duży zakład w ciemno, czeka. Na flopie pojawiają się . Pierwszy gracz stawia, a pozostali trzej sprawdzają. W takiej właśnie sytuacji dzięki dużej liczbie graczy w rozdaniu możesz zyskać - jeśli na stole pojawi się kolejny , będziesz mieć najlepszy możliwy układ i wygrasz to rozdanie. Jeśli pik nie dojdzie, i tak nie masz prawie żadnych szans na zwycięstwo. Jednak, ponieważ kolor trafisz co trzeci raz, przy czterech przeciwnikach opłaca Ci się przebić.

Wysokość puli

Im pula wyższa, tym bardziej opłaca się o nią walczyć i podjąć ryzyko. W razie wątpliwości - przy niższej puli lepiej sobie odpuścić i spasować, ale przy wysokiej warto sprawdzić. Jako punkt odniesienia można przyjąć, że pula stanowiąca trzykrotność małego zakładu w ciemno jest niska, od czterech do siedmiu zakładów - średnia, a od ośmiu w górę - wysoka.

Wnioski

Flop często znacząco zmienia wartość Twoich kart. Dlatego tak ważne jest, by pamiętać o prawidłowej ocenie sytuacji i aktualnej siły kart na podstawie czynników opisanych w niniejszym artykule. Jeśli dobre karty na ręce nagle gwałtownie tracą na wartości, należy bez wahania je zrzucić, nawet jeśli ciężko Ci to uczynić. Jeśli, natomiast, Twoje słabe karty, z którymi przed flopem jedynie zaczekałeś na pozycji dużej ciemnej, nagle utworzą świetny układ, powinieneś maksymalnie wykorzystać tę sytuację i przebijać.

X Informacje o plikach cookie

Żeby lepiej korzystało Ci się z naszej strony, na Twoim komputerze umieszczamy pliki cookie. Ustawienia tych plików możesz zmienić w dowolnym momencie. Jeśli tego nie zrobisz, uznamy, że wyrażasz zgodę na ich przechowywanie.